אי הפרחים והשלום

כתב וצילם: קובי פינקלר 5 Comment on אי הפרחים והשלום
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

החלטת הפרלמנט הירדני לחון את החייל הירדני שרצח בירי שבע בנות יהודיות מבית שמש, מובילה אותנו, השבוע למקום שבו הן מונצחות. לפחות שנזכור את סיפורן.

הגשמים שירדו בחורף וגם באמצע השבוע בצפון הארץ, הביאו לנחלי הארץ עדנה. לאחר חודשי יובש, חזרו המים לשצוף בנחלים. הזרימה חזקה, הצמחיה מוריקה וגם בעלי החיים הייחודים לסביבה חזרו בימים אלו לקנן ולנבור באדמת בקעת כנרות. על נהר הירדן הפעם נוותר. אנו במסלול הנושק לנהר השני בגודלו בארצנו – נהר הירמוך ו"אי השלום" הסמוך לו.

DSC01919
למתעניינים, השם ירמוך, אינו מופיע בתנ"ך ובמקורות חז"ל והשם נהריים, ניתן על שום חיבורם של 2 הנהרות באזור הירמוך והירדן.
עם חתימת חוזה השלום בין ישראל וירדן , התעוררה בעיית הבעלות על אדמות נהריים ואשרות הכניסה למתחם חברת החשמל המפורסם. לגבי השטח שהוגדר במסמכים הרשמיים של הסכם השלום "אי השלום" הושגה פשרה לפיה יהיה השטח בריבונות ירדנית, ועם זאת בבעלות פרטית ישראלית, עם "זכויות קניין" למטרות חקלאיות ותיירותיות, וכי יחול במקום משטר מיוחד המאפשר כניסה ויציאה מהשטח ללא דרכונים. המקום הפך לאטרקציה תיירותית . כמעט כל מסלול לאזור לווה בכניסה לאי. אפילו את טיולי בתי הספר כיוונו לאתר. ב-13 במרץ 1997 נרצחו במקום שבע תלמידות ישראליות מבית שמש, כשחייל ירדני פתח עליהן באש. על גבעה במקום הוקמה אנדרטה מפרחים לזכרן. אי השלום הפך באחת לאי הרצח. על גבעה מטופחת , שזורים כיום שמותיהן של שבע הבנות. מסלול ההליכה מוביל אותנו בין ערוגות טוף מרמת הגולן לסיפורן המצמרר של בנות שבסך הכל יצאו לטיול.

DSC01918

 

למעוניינים להוסיף מסלול נוסף , מציעים במקום מסלול לכלי רכב שבו עוברים את גשר הביילי לשטח הירדני. במסלול זה תוכלו להגיע למקום בו נחתמו הסכמי השלום, לתחנת הכוח ולתצפיות נהדרות.
אחרי עליה לתצפית על האזור, נרד חזרה לכלי הרכב ונכנס למסלול הסכרים.
לכניסה למסלול שביל הסכרים נדרשים לשלם. השביל עובר במסלול הליכה ותצפיות לאורך גדות הירמוך מהגשר שמעל "תעלת האפס" שהינה תעלת בטון באורך של 1,700 מ' שבה ביקש רוטנברג , מהנדס חברת החשמל להטות את מימי הירדן אל "אגם נהריים".אגם נהריים נוצר ע"י הסכר הגדול שבנה רוטנברג על הירמוך. מהאגם זרמו המים ל"סכר המצודה" שבו הם הופלו (בצינורות עבים) מגובה של 27 מ' על הטורבינות.את יתר הסיפור על חברת החשמל של אז תשמעו במקום.

 

איך מגיעים?

נוסעים בכביש 90 ( בקטע שבין צמח לבית שאן) . למגיעים מכיוון בית שאן, נוסעים צפונה אחרי אתר גשר הישנה , שם לפי השילוט "לאי השלום" ונהריים פונים ימינה. למגיעים מצפון מצומת מצח , אחרי כשלושה ק"מ פונים לפי אותו שילוט הפעם שמאלה. פרטים בטלפון : 04-6709143



5 תגובות

מיין תגובות
  1. 5

    א"א לשכוח זאת היי'תי ילדה קטנה כשהרצח התרחש אך הארוע חרוט בזכרוני ובלבי לעד יהא זכרן ברוך!